søndag 23. oktober 2011

En plass til alt

..og alt på sin plass. Både gjennom studiene og i jobben min har jeg lært om japanske effektiviseringsfilosofier, som for eksempel Lean, Six Sigma og nå til slutt en kombinasjon, Lean-Sigma. Det er ikke alt som har festet seg, men dette mottoet har jeg til og med begynt å leve etter hjemme. Det er så mye enklere å holde det ryddig hvis alt har en fast plass.

Kjøkkenmaskinen er lett tilgjengelig i et eget skap og resten av ingrediensene som trengs til baking er også tilgjengelig i samme område på kjøkkenet. Vekt, litermål og andre bakeredskaper er plassert i hjørneskapet, slik at jeg slipper å gå unødvendig frem og tilbake på kjøkkenet når jeg skal bake.

Resten av kjøkkenet er også planlagt for mest mulig effektivt bruk. For eksempel har jeg litt mel tilgjengelig i skapet ved platetoppen for å slippe å ta opp den store boksen hvis jeg bare skal lage en jevning.


"Tupperware-skapet" har vært vanskeligst å organisere. Heldigvis er det et skap med uttrekkbar karusell, slik at man kommer til ovenfra. Et viktig poeng når det kommer til organisering er at det må være enkelt å vedlikeholde. Jeg har forsøkt å organisere artiklene ut i fra bruksområde - om det blir vellykket gjenstår å se.


Organiseringen i oppvask- og avfallsområdet har fungert fint siden vi flyttet inn. De tingene vi bruker minst er stuet bort, slik at de ikke er i veien for det vi bruker mest. Som for eksempel oppvasktabletter, som er tilgjenelige i en beholder på benken.


For å prøve å få mer orden i stekespader osv, har jeg i dag omorganisert de tre skuffene som er nærmest platetoppen. Prinsippene med enkelt vedlikehold og tilgjengelighet i forhold til hvilke redskaper som blir brukt mest, gjelder her også.


Pannene er også plassert i en hjørnekarusell. Tidligere har jeg alltid hatt panner stablet oppi hverandre og lokk liggende overalt, så det er kjempedeilig å endelig ha god plass!


Jeg har fremdeles noen skuffer og skap som ikke er ferdig organisert, men det kommer seg litt etter litt. Det viktigste er å ikke gro fast i samme mønster, men heller tenke gjennom hvilke løsning som vil passe for deg. Om det ikke fungerer, er det bare å prøve igjen. Til slutt ender man forhåpentligvis opp med et funskjsonelt kjøkken (og hus) som er praktisk og enkelt å holde ryddig.

3 kommentarer:

  1. Snyggt och praktiskt.:-) Stina

    SvarSlett
  2. Veldig imponert, jeg kjenner meg glad når jeg oppdager at verden også består av andre orgaholikere.... =)

    SvarSlett
  3. hvor kjøpte dere løftebeslaget til kjøkkenmaskinen?

    SvarSlett