lørdag 24. august 2013

Veldig enkel og veldig god foccacia

I dag, etter at jeg var ferdig med å vaske vinduer (klapp på skulderen til meg) og holdt på å luke og vanne litt i hagen, kom J plutselig syklende hjem. Han holder på å hjelpe en nabo og bygge garasje, men hadde tydeligvis et ærend hjemme. 

Han hoppet av sykkelen og spurte med skikkelig bedende stemme "Du, Roar lurte på om.." - jeg var sikker på at spørsmålet ville innebære forandring av våre planer for kvelden og hjernen min jobbet allerede med motargumenter, men slutten på spørsmålet var ikke det jeg forventet i hele tatt: "..du kunne lage foccacia til fiskesuppen?"

Vi var invitert på fiskesuppe i forbindelse med jobbingen på garasjen og de ville altså at jeg skulle lage foccacia, og det kunne jeg selvfølgelig! Det er noen år siden jeg oppdaget dette fantastiske brødet og siden det er så utrolig enkelt å lage, ble det fort en favoritt her i huset. 

Som vanlig tar jeg alt på gefylen når jeg baker dette brødet, men i dag har jeg forsøkt å notere meg sånn cirka korrekte mengder til et stort brød:

  • 5 dl lunkent vann
  • 1 pose tørrgjær
  • 1 ts salt
  • 2 ss olivenolje
  • 12 dl hvetemel
  • Havsalt og olivenolje til topping


Bland vann, gjær, salt og olivenolje i en kjøkkenmaskin. Tilsett melet mens maskinen går. Jeg pleier å starte med dobbelt så mye mel som vann, i dette tilfellet 10 dl. Videre tilsetter jeg mer mel til jeg har fått en smidig deig som er enkel å jobbe med - i dag brukte jeg cirka 12 dl. Brødet blir godt selv om deigen er mye våtere enn denne, men jeg foretrekker denne konsistensen både fordi deigen er lettere å jobbe med og på grunn av konsistensen på det ferdige brødet. 

Dekk til deigen og la den heve i en times tid (for eksempel på badegulvet). Kna så deigen og form den som et flatt, rundt brød (cirka 2 cm tykt). La deigen etterheve i 30 minutter. Jeg pleier å etterheve brødet på 45 grader varmluft, men badegulvet funker også.



Når brødet er ferdig hevet, stikker du hull med lillefingeren og topper brødet med olivenolje og havsalt. Hvor mye olje og salt, er en smaksak. Jeg liker moderat mengde olivenolje og mye salt. Jo mer olje du bruker, jo "våtere" blir det ferdige brødet.



La så brødet steke til det er gyllent. I dag stekte jeg mitt på 190 garder varmluft i cirka 40 minutter.



Jammen ble det ikke suksess i dag også! Dette brødet er farlig godt sammen med aioli og vi har alltid litt i fryseren som jeg tar opp hvis jeg lager supper eller gryter til middag.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar