lørdag 24. mai 2014

Mobilregler

Både jeg og J er det jeg vil kalle ordensmennesker. Vi liker begge rutiner og regler. Vi lager stadig vekk lister og regler hver for oss, og vi elsker å kunne krysse noe av listene våre. 

Det skal sies at vi ikke alltid er like gode på å følge reglene vi lager. Vi har begge brutt vår del regler av typen "jeg skal trene så og så ofte". For min egen del kan jeg, i tillegg til det med treningen, nevne "jeg skal vaske så og så ofte" og "jeg skal kun spise snop i helgen".

Når vi lager regler sammen, vet vi derimot av erfaring at vi har større sannsynlighet for å lykkes. Da kan vi passe på hverandre og være sterke sammen. 


Siden mini ble født har vi snakket om at vi skal bli flinkere til å legge bort mobilen når hun er våken, og selv om vi bruker mobilene sjeldnere enn før, følte jeg at det nå var på tide å formulere noen konkrete regler. 

Jeg hadde før fødselen lest at helsepersonell mente at enkelte var så opptatt av å informere og følge med på responsen på sosiale media at de gikk glipp av signaler og viktig samspill med den nye babyen sin, så jeg har fra første stund vært veldig bevisst på å ikke prioritere mobilen fremfor henne, men samtidig vil man jo gjerne bruke mobilen til å ta bilder og oppdatere venner og familie.

Nå har vi altså formulert noen regler som skal sikre minst mulig fokus på mobilen mens mini er våken, men som samtidig åpner for å bruke mobilen som kamera og til enkelte andre ting. For å øke sannsynligheten for å lykkes med å overholde de nye reglene, vil jeg også publisere de her.


Vi tok utgangspunkt i "ingen mobil når mini er våken", men jeg tar nå mye bilder og film med mobilen som jeg ikke ville fått til med kamera, så det måtte i hvert fall gjøres et unntak for dette.

Den første regelen ble derfor: "Ingen surfing etc mens mini er våken".

I tillegg må man jo få bruke mobilen til det den egentlig er til - nemlig å ringe og skrive meldinger med, men vi skal forsøke å ikke overse henne til fordel for en telefonsamtale etc. Med det menes det at det er greit å ta en kjapp samtale og svare på en melding om vi er hjemme og klar for besøk for eksempel, men at lengre samtaler og gjøremål som mobilbank etc, ikke skal gjøres foran henne.


Den andre regelen er derfor: "Prøv å ta alle samtaler og andre gjøremål når mini sover/ikke er tilstede".

Vi tok også med en regel om mobilbruk i besøk: "Ikke bruk mobilen i besøk"

Og til slutt, ingen regel uten unntak: "Enkelte unntak for "snaping" er tillatt".

Vi har forresten også laget to TV-regler. Den ene er lett å overholde: "Ingen TV mens mini er våken". Den andre, ikke så lett: "Vi skal se nyhetene hver dag". Før holdt jeg meg oppdatert på nettaviser og nyheter på radio, men nå gjør jeg ikke det i samme grad, så nå tenkte vi at det var på tide å "bli voksne" og se nyhetene på TV etter at mini har lagt seg.


Slik har det foreløpig ikke blitt. J har vært opptatt hver kveld denne uken og dermed ikke fått sett nyhetene. Jeg begynte bra og så på både på mandag og tirsdag, men det endte faktisk med tårer begge dager - er det mulig? 

Mandag var det sterke bilder av en underernært liten gutt som hang på mammas bryst, og som de kunne fortelle at hadde gått bort kort tid etter at filmen ble tatt, og tirsdag var det en norsk treåring som ikke fikk livsviktige medisiner på grunn av kostnadene. Da faren sa at han ønsket at sønnen skulle få vokse opp og få oppleve å bli far selv, for det var virkelig det største i livet, ja da måtte jeg jo bare gråte en skvett, da. 

I dag (fredag) har jeg igjen sett nyhetene, men i dag brøt jeg visst en tilleggsregel som vi også laget: "Ingen surfing mens man ser nyhetene", siden jeg også skrev dette blogginnlegget samtidig....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar